هات فویل یا فویل داغ چیست؟

هات فویل چیست ؟

یکی از روش های فویلینگ، مهر زنی به روش هات فویل است. اگر علاقه به رنگ کردن طرح های مورد علاقه خود با استفاده از رنگ های لوکس را دارید، لازم است که روش فویلینگ را به خوبی بشناسید. تکنیک فویلینگ یکی از روش های چاپی ممتاز از جمله کارت‌های دعوت‌نامه، کارت ویزیت، گزارش نامه ها و سر برگ ها استفاده می‌شود. در این فرایند، فویل فلزی با استفاده از یک دستگاه دستی یا پنوماتیک، روی سطح کاغذ اعمال می‌شود. این تکنیک یک جلوه خیره کننده و بسیار زیبا به صورت براق و رنگی ایجاد می‌کند. در این مقاله به طور کامل با ایجاد آثار هنری و زیبا روی سطوح مختلف با استفاده از تکنیک فویلینگ را فرا خواهید گرفت. در قدم اول با پیشینه تاریخی چندین نمونه این تکنیک آشنا می‌شویم. علاوه بر این، به طور کامل با الگوهای لازم برای اجرای هات فویل را فرا می گیریم.

 

تکنیک فویلینگ از کجا آغاز شده است؟

در گذشته اولین نسخه های تکنیک فویلینگ (فویل کردن) از ورق طلای واقعی برای تزئین طرح های خوشنویسی استفاده می‌کردند. این فرایند اعمال ورق طلای خام روی کاغذ در گذشته فقط مربوط به هنر تذهیب بود. در این روش لایه های نازکی از طلا روی اقلام یا سطوح مختلف از جمله مجسمه، قاب عکس و … اعمال می‌شود. پس از آن در قرن 18 میلادی و 19 میلادی به صورت گسترده ماشین های چاپ در اروپا مورد استفاده قرار گرفت. به گونه‌ای که در آن زمان از کتاب ها به عنوان مرکز اصلی اجرای تکنیک فویلینگ استفاده می‌شد. در آن زمان، گران ترین و زیباترین کتاب ها در جعبه های چرمی، با استفاده از ورق طلا تزئین می‌شد. در ادامه این روند با استفاده از فرایند برجسته سازی یا تراشیدن ترکیب شد.

به گونه‌ای که در آخر شاهد سطح برجسته و بسیار زیبایی خواهید بود. امروزه، اما فرایند چاپ با تکنیک فویلینگ هات فویل با استفاده از ورق طلای اصلی و واقعی انجام نمی‌شود. در واقع برای صرفه جویی در مواقع و شرایط استثنایی و به دلیل قیمت گران از آن استفاده نمی‌شود. به جای استفاده از ورق طلای واقعی، از فویل های فلزی و با استفاده از آلومینیوم یا قلع ساخته می‌شود. سپس یک لایه رنگ روی آن برای افزایش زیبایی و جلوه بهتر اعمال می‌شود. این روش توسعه یافته برای طراحان، یک تکنیک و روش بسیار مطلوب و دوست داشتنی است. علاوه بر این، به دلیل تنوع زیادی که در مجموعه هات فویل وجود دارد، انتخاب گسترده تری از رنگ ها دارید.

به صورتی که بدون در نظر گرفتن بودجه و هزینه زیاد می‌توانید رنگ و طرح مورد نظرتان را انتخاب کنید. امروزه دستگاه های چاپگر فویل با استفاده از تکنیک هات فویل، طیف استانداردی از رنگ ها را با قیمت مقرون به صرفه تر هم تولید می‌کند. با استفاده از تکنیک هات فویل، می‌توانید انواع و اقسام طیف رنگی زیادی از رنگ ها را نیز سفارش دهید. همان طور که در پاراگراف های بالا نیز اشاره شد، برای طراحی کارت دعوت عروسی نیز می‌توانید افکت های منحصر به فرد و زیبایی از ترکیب رنگ ها را با استفاده از تکنیک هات فویل اجرا نمایید.

اجرای این تکنیک معمولاً به دلیل ساعات زیادی که برای اجرا و طراحی آن نیاز دارد؛ اما با این وجود اجرا و استفاده از تکنیک هات فویل، یک روش مقرون به صرفه و اقتصادی برای داشتن یک محصول لوکس و بسیار زیبا است. به همین جهت طراحان معمولاً از تکنیک هات فویل برای طراحی و ارائه طرح های مختلف از جمله بسته بندی لوازم التحریر استفاده می‌کنند. زیبایی این تکنیک در محصول نهایی به گونه‌ای است که باعث ایجاد طرحی گران قیمت و لوکس بدون هزینه های گران قیمت می‌شود.

 

اجرای تکنیک فویلینگ چگونه است؟

دستگاه هات فویل

اجرای تکنیک فویلینگ به صورت دستی هم امکان پذیر است. در این روش مهر زنی با استفاده از هات فویل یا با استفاده از دستگاه پنوماتیک صورت می گیرد. ماشین های دستی برای فویل کردن کارهای کم حجم (برای مثال برای فویل کردن کتاب های کم حجم با تعداد محدود یا تعداد کمی برگه های دعوت‌نامه) استفاده می‌شود. از ماشین های پنوماتیک برای فویل کردن کارهایی با حجم بالاتر استفاده می‌گردد. چاپخانه های کوچک برای فویل کردن از دستگاه های کوچک دستی استفاده می‌کنند؛ اما برای انجام پروژه های بزرگ با تعداد بالا این کار را به چاپخانه های بزرگ و افراد متخصص می‌سپارند. در چاپخانه های بزرگ برای فویلینگ کردن از دستگاه های پنوماتیک استفاده می‌شود.

به طور کلی برای هر دو ماشین، فرایند فویلینگ نسبتاً یکسان و مشابه با یک دیگر است. به صورتی که طرحی که باید برای فویل کردن ارائه شود، روی قالب فلزی حک و اجرا می‌شود. در مرحله بعد قالب فویلینگ گرم شده و فویل بین قالب و سطح کاغذ یا مواد دیگری که قرار است فویل شد، قرار می گیرد. زمانی که قالب روی سطح اصلی اعمال می‌شود، فویل با طرح مورد نظر روی چسبیده و اثر نهایی چاپ می‌شود. همچنین دستگاه های فویلینگ در شرکت ها و چاپخانه های بزرگ به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود. clamshell presses (پرس تاشو)،  straight stamp presses (پرس مهر مستقیم)،  roll presses (پرس های رولی). Clamshell presses برای انجام پروژه های فویلینگ با سطح متوسط به کار می رود. Straight stamp و roll presses برای استفاده از تکنیک فویلینگ در حجم و تعداد بالا استفاده می‌شود.

بنابراین می‌توان گفت این نوع دستگاه برای چاپخانه های بزرگ و برای مواردی مانند چاپ روی بسته بندی ها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از موارد مهمی که برای تهیه این دستگاه ها باید مد نظر داشته باشید، قیمت قالب ها است. ارزان ترین قالب از منیزیم ساخته می‌شود. منیزیم فلز نرم تری است، به همین دلیل فقط برای تعداد کمی چاپ از آن استفاده می‌شود. جنس قالب های گران تر، از مس یا برنج است که فلز سخت تر و بسیار مقاومی است. پس از این قالب با استفاده از مواد اولیه ذکر شده ساخته شد، سپس در معرض نور UV قرار گرفته و در آخر در محیطی اسیدی گذاشته می‌شود. پس از اتمام این مراحل امکان استفاده از قالب ها برای تعدادی چاپ هات فویل آماده است. اگر در حال چاپ تعداد محدودی هستید، ممکن است مواد اولیه قالب ذخیره شده و برای پروژه دیگری بتوانید از آن استفاده کنید. در غیر این صورت پس از اتمام پروژه می‌توانید این مواد را بردارید.

 

کاربردهای جالب فویل در صنایع مختلف رو می دونید؟

کاربرد فویل در صنایع مختلف

 

به طور کلی فویل ها تعداد تنوع رنگ و بافت آن ها زیاد است و می‌توان آن ها را به 4 دسته تقسیم کرد. به همین دلیل انتخاب فویل یکی از مهم ترین و هیجان انگیزترین بخش های فرایند فویلینگ است؛ اما در صورتی که بودجه محدودی ندارید، می‌توانید تعداد زیادی رنگ و تنوع را انتخاب و استفاده کنید. فویل های فلزی (Metallic foils) معمولاً نمونه هایی مانند طلا و نقره و مس را تولید می‌کنند که نشان دهنده ویژگی گران بها بودن آن ها است. علاوه بر این، می‌توانید رنگ های دیگری از جمله رز گلد، رنگ های متالیک مانند آبی و قرمز و … را نیز سفارش دهید.

Pigment foils ظاهر فلزی ندارند. با این وجود امکان انتخاب طیف وسیعی از رنگ های مات و براق وجود دارد. این مدل فویلینگ برای اجرای پروژه های چاپ لوگو به دلیل رنگ های زیبا و بافت عالی کاربرد زیادی دارد.

Pearl foils این نوع فویل دارای درخشش اثیری است که شفافیت بسیار بالایی دارد. به همین جهت از آن برای اجرای پروژه های با درخشش و شفافیت استفاده می‌شود که بسیار چشم نواز است. از این نوع فویل برای بسته بندی لوازم التحریر، کارت دعوت و کارت ویزیت استفاده می‌شود.

Holographic foils  (فویل های هولوگرافیک)، این نوع فویل ظاهراً نقره‌ای رنگ است؛ اما در واقع رنگ های بسیار متنوعی را مانند رنگین کمان به بیننده عرضه می‌کند. این نوع فویل برای طرح هایی با تم کریسمس بسیار زیبا است. برای اجرای فویلینگ، ابتدا باید بررسی کنید که طرح دیجیتالی شما قبل از چاپ چه کیفیت و زیبایی دارد. برای مثال یک کارت ویزیت ساده با استفاده از هات فویل برنز بسیار چشمگیر و زیبا می‌شود. به همین جهت می‌توان گفت استفاده از تکنیک فویلینگ برای رسانه های چاپی که به دنبال نمونه طرح های خاص هستند، بسیار کاربردی است.

 

روش تنظیم مٌهر و موم فویل برای آثار هنری

هات فویل چیست

چاپگرهای مختلف تنظیمات مختلفی برای فویلینگ آثار هنری مختلف دارند. به طور کلی آثاری که باید فویل شوند روی یک لایه جداگانه قرار می گیرند. این فرایند در دستگاه های مختلف با استفاده از نرم افزارهای تخصصی از جمله IN Design یا ایلاستریتور نسبتاً یکسان است. نکته مهم این است که باید طرح فویلینگ را در قالب وکتور آماده کنید. در این صورت رنگ با کیفیت بالا تولید و ارائه می‌شود. نحوه تنظیم طرح با استفاده از روش In Design به صورت زیر است:

  • طرح کارت مورد نظر را با رنگ انتخابی روی لایه اولیه قرار دهید.
  • قبل از استفاده از ابزار type یک لایه ایجاد کرده و نام آن را تایپوگرافی بگذارید.
  • روی لایه تایپوگرافی راست کلیک کرده و از طریق گزینه layer، گزینه duplicate typography را برای کپی کردن انتخاب کنید.
  • روی لایه تکراری دو بار کلیک کنید تا امکان ویرایش کردن داشته باشید.
  • نام لایه را به گونه‌ای انتخاب کنید که قابل تشخیص و متناسب با پروژه باشد.
  • تمام عناصر موجود در صفحه که باید روی آن ها هات فویل ایجاد شود را انتخاب کنید. در این مرحله تمام عناصر متن را انتخاب کرده و به مسیر type و سپس create outlines بروید.
  • به پنل Swatches بروید، سپس از گزینه Color > Swatches and create a New Swatch را انتخاب کنید. سپس رنگ را روی 100 درصد تنظیم کرده و روی گزینه add name done کلیک کنید.
  • در این مرحله Apply the Spot را روی عناصر لایه خود اجرا کنید.
  • در مرحله آماده سازی نهایی، عناصر روی لایه فویل خود را برای چاپ مجدد تنظیم کنید. رعایت این مرحله مانع حذف شدن موارد موجود روی صفحه زیرین می‌شود. برای این کار روی گزینه Object > Output > Attributes کلیک کنید. سپس کادرهای Overprint را تیک بزنید.
  • در این مرحله طرح به عنوان فایل PDF برای چاپ کردن آماده است. برای این کار روی گزینه File > Export کلیک کرده و از گزینه Format، گزینه Adobe PDF (Print) را انتخاب کنید.
  • نام مناسب برای فایل نهایی انتخاب کرده و آن را Save کنید.
  • با استفاده از پنجره Export منوی Adobe PDF Preset را انتخاب کنید.
  • روی گزینه Marks and Bleeds کلیک کرده و از کادر All Printer’s Marks، روی گزینه Use Document Bleed کلیک کنید.
  • روی گزینه Export کلیک کرده تا فایل PDF ایجاد شود.

 

مطلب پیشنهادی : کلد فویل یا فویل سرد چیست ؟

کلدفویل چیست ؟

 

در برخی موارد لازم نیست که همه علائم موجود در چاپگر را انتخاب کنید. در این مرحله چاپگر را چک کنید.

  • در این مرحله، می‌توانید از طریق گزینه Adobe Acrobat تقسیم بندی های صفحات چاپی را مشاهده کنید. برای این کار گزینه Acrobat، View > Tools > Print Production را به ترتیب انتخاب کنید. سپس از منوی Print Production گزینه Output Preview را انتخاب کنید.

هر چه تعداد صفحات چاپی بیشتر باشد، زمان و منابع بیشتری برای تولید و ارائه محصول چاپی نهایی نیاز است. این ویژگی باعث افزایش هزینه های چاپ فویلینگ می‌شود.

اگر این مقاله برایتان مفید بود لطفاً به آن ستاره بدهید

5/5 - (3 امتیاز)
Share on telegram
تلگرام
Share on whatsapp
واتس آپ
Share on facebook
فیس بوک
Share on linkedin
لینکدین
Share on twitter
توئیتر
Share on print
پرینت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *